A Leonardo da Vinci program az Európai Bizottság 1994-ben indult együttműködési programja a szakképzés területén. Az 1999. december 31-én lezárult első szakaszt, amelynek célja az európai uniós szakmai képzési politika megvalósítása, illetve a tagállamok szakképzési politikájának harmonizációja volt, 2000. január 1-jétől kezdődően új, hétéves szakasz követte. 2007-től a program beépül az új Egész életen át tartó tanulás programba (2007-2013).
A 2007. január 1-jén induló Egész életen át tartó tanulás program részeként a Leonardo a felsőoktatáson kívüli szakképzés területére irányul.
A Leonardo da Vinci alprogram általános célkitűzései
- az ismeretek, készségek és képesítések megszerzése és felhasználása céljából tartott képzéseken és továbbképzéseken részt vevő személyek támogatása a személyes fejlődés, a munkavállalói esélyek és az európai munkaerőpiacon való érvényesülés megkönnyítése érdekében
- a szakoktatási és -képzési rendszerek, intézmények és gyakorlatok minőségi javításának és az e téren megvalósuló innovációnak a támogatása
- a szakoktatás, -képzés és mobilitás vonzóbbá tétele a munkáltatók és magánszemélyek számára, valamint a szakképzésben részt vevő munkavállalók mobilitásának elősegítése
A Leonardo da Vinci alprogram operatív célkitűzései
- a szakmai alapozó oktatásban és szakképzésben és továbbképzésben érintett személyek egész Európára kiterjedő mobilitása minőségének javítása és mennyiségének növelése azzal a céllal, hogy a vállalkozásokhoz történő gyakorlatok száma az egész életen át tartó tanulás programjának végére legalább évi 80 000-re növekedjen;
- az oktatási és képzési szolgáltatást nyújtó intézmények vagy szervezetek, a vállalkozások, a szociális partnerek és más érintett szervek közötti európai szintű együttműködés minőségének javítása és mennyiségének növelése;
- az innovatív gyakorlatok fejlesztésének elősegítése a felsőfokútól eltérő szintű szakoktatás és -képzés terén, valamint e gyakorlatoknak – többek között egyik részt vevő országból a többi országba történő – átadása;
- a képesítések és a kompetenciák – köztük a nem formális és informális tanulással szerzettek – átláthatóságának és elismerésének javítása;
- a modern idegen nyelvek tanulásának ösztönzése;
- az egész életen át tartó tanuláshoz kapcsolódóan az IKT alapú innovatív tartalom, a szolgáltatások, a módszertan és a gyakorlat fejlesztésének támogatása.
- Iskolánkból 2009. nyarán 4 hétre Németországban 10 diákunk vett részt a programban.
- Aipli Ivett, Wéber Krisztina Graal –Müritzben töltötték a gyakorlatukat.
- Teleki Ferenc és Baranyi Jácint Rostock városában töltötték a gyakorlatot, egy családias pékségben.
- Árva Tóth Viktor és Nagy Zoltán szintén Rostockban töltötték egy hatalmas pékségben a gyakorlatukat.
- Sóti Gábor, Baráté Dávid és Grósz Zoltán Tessinben voltak egy szintén családias pékségben.
- Szabó István Ádám Sanitzban maradt egy kis pékségben letölteni a gyakorlatát.
Az első héten nyelvi felkészítés volt Sanitzban Dr. Edda Henze irányításásval.
A második héttől ment mindenki a saját gyakorlóhelyére és kezdte meg a munkáját. Cél az volt, hogy megismertessék a Németországban élő emberekkel a magyar hagyományos sütőipari termékeket, illetve ők is sajátítsák el a német hagyományos termékek készítését.
Minden nap kellett a munka után munkanaplót készíteni, amiket később az iskola honlapjára is felteszünk.
A program zárásakor a munkahelyek vezetői értékelték a diákjainkat és a 4 hét után hazautaztunk.
Iskolai ünnepség keretében a 10 kiutazó átvehették az europass bizonyítványukat.
Október elején a társaiknak és a meghívott vendégeknek egy beszámolót tartott a 10 diák, megsütötték a Németországban megtanult termékeket és a beszámolók után kóstolóra invitáltak mindnkit. Dr. Edda Henze is meglátogatott ezen a napon minket és ő is értékelte a németországi munkát.
Turi Tibor
projektkoordinátor