Gólyatábor 2017.
2017. augusztus 28-30-a között ismét megrendezésre került a Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban a már hagyományossá vált gólyatábor. Az idei évben közel 70 új Toldis érkezett a táborba.
A kis gólyák a regisztráció és a szállás elfoglalása után az iskola aulájában gyülekeztek, ahol Kisné Rózsa Ibolya igazgatónő köszöntötte őket. A program és a házirend ismertetése után a diákok és a szervezők együtt ebédeltek az iskola tágas étkezőjében. Kis pihenést követően a gólyák leendő osztályfőnökeikkel, osztálytársaikkal és a diákönkormányzatos főgólyákkal egy ismerkedési programra vonultak el. Ezt követően csapatos „Toldimon” vadászat vette kezdetét, ahol az adott állomásokon fedezhették fel az iskola épületét és tanműhelyeit. A fárasztó napot egy hangulatos tábortűz mellett elfogyasztott kenyérlángos-party zárta, amit Arany Zsolt tanár úr gitárkoncertje tett még emlékezetesebbé.
A második nap aktív zumbás reggeli tornával kezdődött, majd délelőtt a főgólyák vezetésével városi vetélkedőre mentek a táborozó kilencedikesek, ahol Nagykőrös nevezetességeivel ismerkedtek meg. Ebéd után - a záró bemutatók tervezése mellett - egy kis pihenésre is jutott idő. Délután pedig játékos sorversenyre került sor, melynek helyszínét a Cifra-kert és a Csónakázó-tó környéke adta. A második nap eseményeit egy fantasztikus hangulatú karaoke és just dance vetélkedő zárta.
Az utolsó nap reggelét egy zenés ébresztő és egy mozgalmas reggeli torna nyitotta meg. A három nap legizgalmasabb megmérettetése a záró produkciók előadása és bemutatók levetítése volt. A finom ebéd elfogyasztása után pedig az eredményhirdetés, majd az oklevelek és jutalmak átadása következett. Ezt követően a diákönkormányzat vezetője értékelte és zárta a háromnapos programsorozatot.
Mindenki nagyon jól érezte magát, reméljük, jövőre is sok kis gólyát köszönthetünk iskolánkban és a gólyatáborban, hogy ők is részesei lehessenek ennek a fantasztikus hangulatnak.
Sári László
Diákönkormányzat segítő tanára
Toldis diákok sikere a történelemversenyen
A 2016/2017-es tanévben került megrendezésre a Szuezi válság és Magyarország 1956 című kvízjáték, ami az 1956-os Emlékbizottság és a Közép- és Kelet-Európai Történelem és Társadalom Kutatásért Közalapítvány támogatásával a VERITAS Történetkutató Intézet szervezésében valósult meg. A vetélkedőt három kategóriában hirdették meg. A Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium csapata a 15–18 éves korosztályban indult, tagjai voltak: a 11.c osztályból Illés Nikolett és Kiss Rebeka, a 11.d osztályból Gál Szilveszter, felkészítőjük Protovin Csaba történelemtanár.
A vetélkedő 2016 novemberében indult, majd az interneten öt fordulóban kellett kitölteni a feladatlapokat. Utolsó megmérettetésként az Én 1956-om címmel egy levelet írtak a diákok. Ez a feladat meghatározó volt a verseny végeredményében. A versenybizottság elnöke Prof. Dr. Szakály Sándor volt.
Iskolánk csapata a 25 induló közül az előkelő harmadik helyen végzett a zömében gimnáziumi tanulók között. Az ünnepélyes díjátadóra 2017. április 24-én került sor a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum Márványtermében egy könyvbemutató keretében a sajtó nyilvánosságával. A zsűri elnöke, dr. Schmidt Mária adta át a jutalmakat. Nagy élményt jelentett tanulóinknak a szép helyszín, az ünnepélyes hangulat és a díjátadót követő állófogadás.
Protovin Csaba
felkészítő tanár
Témahetek az iskolában
Pénz7 programok a Toldiban – avagy a tudatos gazdálkodás tanulható
(A PÉNZÜGYI TUDATOSSÁG ÉS GAZDÁLKODÁS HETE)
A tavalyi évhez hasonlóan március első hetében az ország összes általános- és középiskolája csatlakozhatott a Pénz7 elnevezésű programsorozathoz. Az EMMI idén harmadik alkalommal hirdette meg a tematikus témahetet, mely során a regisztrált intézmények tanulói a pénzügyi tudatosság és gazdálkodás egy kiemelt tananyagával ismerkedtek meg.
Iskolánkban a program ideje alatt több évfolyamon és osztályban valósítottuk meg a kezdeményezést. A 2017. évi Pénz7 egyik fő témája a „Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés” elnevezést kapta. A 11.c szakgimnazista osztályban megbeszéltük a bankszámlákhoz kapcsolódó pénzügyi fogalmakat, megvitattuk a bankkártya-használat előnyeit és hátrányait, tájékoztató anyagot néztünk meg a számlanyitás folyamatáról és az összehasonlítás fontosságáról. A prezentáció végén csoportokban osztották meg véleményüket a tanulók a különböző banki szolgáltatásokról és a családi költségvetést érintő döntésekről.
A szakközépiskolások számára lehetőség volt ettől eltérő óratervet végrehajtani, így az összes 9-10. szakiskolai osztályban sor került a pénzügyi tudatosság fejlesztésére. Kulcsszavak kitalálásával, képek megbeszélésével és sorba rendezésével, keresztrejtvény és számokkal kódolt szavak megfejtésével, két család különböző gazdálkodásának összehasonlításával igyekeztünk biztosítani új jártasságokat a diákok pénzkezelési szokásaihoz.
A tizenéves korosztály magabiztos pénzügyi elhatározásait segítő tananyag mellett az idei évben vállalkozói témakörrel bővült a képzési anyag. A tanórán olyan feladatot kaptak a tanulók, mellyel tesztelték ötletességüket és együttműködésüket. Gazdasági órán Biróné Pálinkás Anita tanárnő vezetésével a 10.k osztály tanulói 40 tárgy közül választották ki azt a négyet, melyek egy idegen bolygón való túléléshez leginkább szükségesek. A válogatással rávilágítottak az igény és szükséglet közötti különbségre. Ezután a csoportok saját szakmájukhoz kapcsolódó innovatív üzleti ötleteket kerestek, és azokat mutatták be, vitatták meg egymással.
Az idei témahét ismét hasznos ismereteket tartogatott a középiskolások számára. A tanórákat megvalósító pedagógusok és a résztvevő diákok hozzájárultak a Pénz7 fő célkitűzéseihez: mindannyian tudatosabban dönthetnek pénzügyi és vállalkozási területeken.Lőrinczné Várdai Erika
munkaközösség-vezető
DIGITÁLIS TÉMAHÉT A TOLDIBAN
A digitális írástudás, az embereket egyre inkább körülvevő informatikai eszközök kezelésének és irányításának képessége mára alapvetővé, szükségessé vált. Természetes, hogy az iskolákban, az oktatásban is megjelentek a technikai ”kütyük”. Hogyan hasznosíthatjuk ezeket? Ehhez adott segítséget a digitális témahét, melyhez idén iskolánk is csatlakozott.
Nem az interneten javasolt projektekkel, hanem az Arany-emlékévhez kapcsolódva terveztük programunkat.
Egy hét alatt szinte az összes diákot bevontuk az eseményekbe.
- Vetélkedőt hirdettünk az iskola honlapján az osztályoknak Arany János költészetével kapcsolatban, amelynek megoldásához okostelefonokat használtak, majd elektronikusan kellett visszaküldeniük az értékeléshez a jó válaszokat.
- Egész héten megzenésített Arany-verseket közvetített az iskolarádió a hosszú szünetekben, ehhez vágták, szerkesztették a műsorokat az iskolarádiósok.
- Prezentációs pályázatot írtunk ki, melynek témája Arany költészete, Toldi kora és maga az elbeszélő költemény. A legjobbakat az iskola diákjai előtt mutatták be a készítők.
- Videót készítettek az osztályok – szabadon választott stílusban - egy-egy Arany vers feldolgozásával. A filmek 3-5 perces hosszúságúak lettek, és dramatikus előadás mellett zenés produkciókat, paródiákat is láthatott a diákközönség.
- A digitális csapatjáték az iskola környékén zajlott. GPS koordináták segítségével kellett eljutni a 3-5 fős csapatoknak egy-egy helyszínre, ahol QR-kódok felhasználásával információkat találtak. Nemcsak a megoldások minősége, hanem a gyorsaság is számított, mert a kitöltött lapokat kellett lefényképezni, majd elküldeni a javító tanár email címére.
- Még a meghirdetett író-olvasó találkozót is sikerült „digitalizálni”. A Varró Dániel költővel folytatott beszélgetést mobiltelefonnal élőben közvetítettük a Facebookon.
- A témahét alatt az aulában videókat nézhettek a diákok a reformkorról és Arany Jánosról.
- A hét eseményeinek összefoglalására minden osztály az általa készített fotók felhasználásával elektronikus osztályújságot szerkeszt. ( Későbbi határidőt kaptak.) Ez a feladat zárta digitális témahetünket.
E hét programjainak sikere megmutatta, hogy az oktatásban (tanulásban, tanításban) milyen sokféle módon alkalmazhatjuk az új eszközöket, és a diákok mennyire örömmel, otthonosan mozognak ezek használatában.
Bakóné Drexler Ilona
az Arany-hét programjainak szervezője
FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT
PontVelem Nonprofit Kft. idén második alkalommal szervezte meg a Fenntarthatósági Témahetet. Ebben a tanévben iskolánk, a Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium is csatlakozott a felhíváshoz. Ökoiskolaként nagy hangsúlyt fektetünk a tanulók szemléletformálására a fenntarthatóság érdekében. A témahét alkalmával a diákok megismerkedhettek a passzív ház működési elvével. Iskolánk munkaközösségei egy-egy osztállyal a www.fenntarthatosagi.temahet.hu honlapon közzétett ajánlások, segédletek segítségével dolgozták fel a passzív háznál alkalmazható technológiákat. A kutató munka során sok új ismeretre tettek szert, pl. szürkevíz, napkollektor, LED világítás témakörben. Az osztályok információs plakátokat készítettek, melyekből kiállítást rendeztünk. Annak érdekében, hogy az iskola valamennyi tanulója megismerkedhessen ezekkel a technológiákkal, a kiállításhoz kapcsolódó kérdőívet állítottunk össze.
Háromfős csapattal részt vettünk a PontVelem Nonprofit Kft. által megszervezett Fenntarthatósági Kupán. Ez nem más, mint egy online országos tudásverseny középiskolások részére. Iskolánk csapata igen szoros versenyben, 316 nevező között a 9. helyen végzett.
Fritschekné Kosik Erika
munkaközösség-vezető
Arany János Balladamondó Verseny
Március elején Nagykőrösön rendezték meg a XII. Kárpát-medencei Magyar Középiskolai Arany János Balladamondó Versenyt, melyen iskolánkból Bisztran Norbert 11.d osztályos tanuló vett részt. Felkészítője: Dr. Novákné Dr. Plesovszki Zsuzsanna tanárnő.
Gratulálunk az eredményes szerepléshez!