Leonardo da Vinci program

A Leonardo da Vinci program az Európai Bizottság 1994-ben indult együttműködési programja a szakképzés területén. Az 1999. december 31-én lezárult első szakaszt, amelynek célja az európai uniós szakmai képzési politika megvalósítása, illetve a tagállamok szakképzési politikájának harmonizációja volt, 2000. január 1-jétől kezdődően új, hétéves szakasz követte. 2007-től a program beépül az új Egész életen át tartó tanulás programba (2007-2013).

A 2007. január 1-jén induló Egész életen át tartó tanulás program részeként a Leonardo a felsőoktatáson kívüli szakképzés területére irányul.

A Leonardo da Vinci alprogram általános célkitűzései

  1. az ismeretek, készségek és képesítések megszerzése és felhasználása céljából tartott képzéseken és továbbképzéseken részt vevő személyek támogatása a személyes fejlődés, a munkavállalói esélyek és az európai munkaerőpiacon való érvényesülés megkönnyítése érdekében
  2. a szakoktatási és -képzési rendszerek, intézmények és gyakorlatok minőségi javításának és az e téren megvalósuló innovációnak a támogatása
  3. a szakoktatás, -képzés és mobilitás vonzóbbá tétele a munkáltatók és magánszemélyek számára, valamint a szakképzésben részt vevő munkavállalók mobilitásának elősegítése

A Leonardo da Vinci alprogram operatív célkitűzései

  • a szakmai alapozó oktatásban és szakképzésben és továbbképzésben érintett személyek egész Európára kiterjedő mobilitása minőségének javítása és mennyiségének növelése azzal a céllal, hogy a vállalkozásokhoz történő gyakorlatok száma az egész életen át tartó tanulás programjának végére legalább évi 80 000-re növekedjen;
  • az oktatási és képzési szolgáltatást nyújtó intézmények vagy szervezetek, a vállalkozások, a szociális partnerek és más érintett szervek közötti európai szintű együttműködés minőségének javítása és mennyiségének növelése;
  • az innovatív gyakorlatok fejlesztésének elősegítése a felsőfokútól eltérő szintű szakoktatás és -képzés terén, valamint e gyakorlatoknak – többek között egyik részt vevő országból a többi országba történő – átadása;
  • a képesítések és a kompetenciák – köztük a nem formális és informális tanulással szerzettek – átláthatóságának és elismerésének javítása;
  • a modern idegen nyelvek tanulásának ösztönzése;
  • az egész életen át tartó tanuláshoz kapcsolódóan az IKT alapú innovatív tartalom, a szolgáltatások, a módszertan és a gyakorlat fejlesztésének támogatása.

 
  • Iskolánkból 2009. nyarán 4 hétre Németországban 10 diákunk vett részt a programban.
  • Aipli Ivett, Wéber Krisztina Graal –Müritzben töltötték a gyakorlatukat.
  • Teleki Ferenc és Baranyi Jácint Rostock városában töltötték a gyakorlatot, egy családias pékségben.
  • Árva Tóth Viktor és Nagy Zoltán szintén Rostockban töltötték egy hatalmas pékségben a gyakorlatukat.
  • Sóti Gábor, Baráté Dávid és Grósz Zoltán Tessinben voltak egy szintén családias pékségben.
  • Szabó István Ádám Sanitzban maradt egy kis pékségben letölteni a gyakorlatát.

 

Az első héten nyelvi felkészítés volt Sanitzban Dr. Edda Henze irányításásval.

A második héttől ment mindenki a saját gyakorlóhelyére és kezdte meg a munkáját. Cél az volt, hogy megismertessék a Németországban élő emberekkel a magyar hagyományos sütőipari termékeket, illetve ők is sajátítsák el a német hagyományos termékek készítését.

Minden nap kellett a munka után munkanaplót készíteni, amiket később az iskola honlapjára is felteszünk.

A program zárásakor a munkahelyek vezetői értékelték a diákjainkat és a 4 hét után hazautaztunk.

Iskolai ünnepség keretében a 10 kiutazó átvehették az europass bizonyítványukat.

Október elején a társaiknak és a meghívott vendégeknek egy beszámolót tartott a 10 diák, megsütötték a Németországban megtanult termékeket és a beszámolók után kóstolóra invitáltak mindnkit. Dr. Edda Henze is meglátogatott ezen a napon minket és ő is értékelte a németországi munkát.

Turi Tibor

projektkoordinátor

kmaszc logo nfsz logo logo sulinet uj mo uj szechenyi terv logo kis eu logo pmkik logo nak logo emmi logo itm logo msoh logo small